Studievoortgang en -succes van autistische studenten in het hoger onderwijs

Studievoortgang en -succes van autistische studenten in het hoger onderwijs

Productgroep WTA 2024-2
Theo Bakker | 2024
3,90
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Dit is het eerste grootschalige en meerjarige onderzoek onder autistische bachelorstudenten, waarbij hun studieresultaten zijn vergeleken met studenten met en zonder andere ondersteuningsbehoeft en. De resultaten tonen aan dat het studiesucces van studenten met ASS niet verschilt van medestudenten, indien gecorrigeerd voor de achtergrondkenmerken leeft ijd, geslacht, vooropleiding en het gemiddelde wiskundecijfer op de middelbare school en tijdens het instroomjaar. Wel was er een verschil in studievoortgang: autistische studenten gaan minder vaak naar tentamens dan hun medestudenten. Een ander aandachtspunt is dat voor aanvang van de studie het vooral van belang is hen te ondersteunen in hun overgang naar de universiteit en hen te stimuleren om hun autisme kenbaar te maken. In het eerste studiejaar is en blijft – net als bij andere studenten – een goede studiekeuze het belangrijkste aandachtspunt. In het tweede studiejaar is het cruciaal om studenten te ondersteunen in het voorbereiden en afleggen van toetsen. In het derde studiejaar komt daarbij de aandacht voor het schrijven van een scriptie.

SUMMARY
This PhD thesis is the first large-scale, longitudinal study of autistic bachelor students, comparing their study outcomes with students with and without other support needs. The results showed that the study success of students with ASD did not differ from that of fellow students when we corrected for the background characteristics of age, gender, prior education, high school math GPA, and entry year. However, there was a difference in study progress: autistic students attend exams less often than their peers. Another point of interest is that before starting their studies, it is essential to support them in their transition to university and encourage them to make their autism known. In the first year of study – as with other students – choosing the right course of study is the primary concern. In the second year of study, supporting students in preparing for and taking tests is important. In the third year of study, attention to writing a thesis is necessary.