Matig, ernstig en diep verstandelijk beperkte kinderen met autisme hebben hoge zorgbehoeften. Hun levenskwaliteit hangt sterk af van de mate waarin het zorgaanbod is afgestemd op de unieke manier waarop zij de wereld, anderen en zichzelf beleven. In dit artikel wordt concreet uitgewerkt hoe ouders, leerkrachten en begeleiders deze kinderen de ondersteuning kunnen bieden die ze nodig hebben.
Children with autism and moderate, severe or profound intellectual disabilities are in need of high levels of care. The quality of their lives relies heavily on the goodness of fit between the provided care and their unique mode of experiencing the world, other people
and themselves. This article offers a practical guide for parents, teachers and professional caretakers on how to give these children the support they need.
Matig, ernstig en diep verstandelijk beperkte kinderen met autisme hebben ter ondersteuning intense en uiterst specifieke behoeften. Als begeleiders er niet in slagen om hun ondersteuning en de omgeving goed op die noden af te stemmen, komt hun levenskwaliteit
in het gedrang. Hun leer- en ontwikkelingsproces valt stil en bijna onvermijdelijk ontwikkelen ze ontregeld gedrag. In een vorig artikel (zie WTA 3, 2024) werd een beeld geschetst van de moeilijk toegankelijke belevingswereld van deze kinderen (Peeters, 2024).
In dit artikel onderzoek ik hoe ouders, leerkrachten en begeleiders een aanbod kunnen creëren dat tegemoetkomt aan hun unieke noden en gevoeligheden. De opzet is niet om een volledig overzicht te geven van alle bestaande ondersteuningsmethodes maar om die zoveel mogelijk te integreren tot een praktisch bruikbare leidraad. Drie vragen staan daarbij centraal: hoe kunnen we deze kinderen helpen om zich goed te voelen (steunen), de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden bevorderen (stimuleren) en voorkomen dat ze bij stress vastlopen in ernstig ontregeld gedrag (sturen)?