Dit artikel is het zesde deel van een reeks over de geschiedenis van autisme in de Verenigde Staten. In dit deel staat de Duits-Amerikaanse psycholoog Eric Schopler centraal. Schopler was het hoofd van het Child Research Project, een onderwijsprogramma voor autistische kinderen. Uit dit project kwam TEACCH voort (Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children), het eerste door de staat gefi nancierde programma voor kinderen met autisme en vergelijkbare contactstoornissen. In beide projecten was een belangrijke rol ingeruimd voor ouders, die als co-therapeuten fungeerden en door Schopler en zijn collega’s als gelijken werden behandeld. Dit artikel beschrijft de totstandkoming en principes van het Child Research Project en TEACCH. Daarnaast gaat het in op de screeningsinstrumenten die het TEACCH-team ontwikkelde en beschrijft het Schoplers redactionele activiteiten.
SUMMARY
This article is the sixth part of a series on the history of autism in the United States. This part focuses on the German American psychologist Eric Schopler. Schopler was the head of the Child Research Project, an educational program for autistic children. This project gave rise to TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children), the first state-funded program for children with autism and similar contact disorders. Both projects assigned an important role to parents, who functioned as co-therapists and were treated as equals by Schopler and his colleagues. This article describes the origins and principles of the Child Research Project and TEACCH. In addition, it discusses the screening instruments that the TEACCH team developed and describes Schopler’s editorial activities.