Er wordt in verschillende overlegorganen breeduit gediscussieerd over de definitie van autisme. Of we kunnen spreken van een stoornis, zoals bezien vanuit het medische model, is en blijft de centrale vraag. Er is echter onduidelijkheid over de juiste terminologie en over wat de consequenties van verschillende standpunten zijn voor theorie en praktijk. Dit zorgt voor nodeloze polarisatie. Doel van dit artikel is om helderheid te scheppen over de ideeën die er zijn over het construct autisme en de hierbij gebruikte terminologie om (1) ervoor te zorgen dat de verschillende belanghebbenden zich niet langer meer verliezen in ellenlange discussies, en (2) een voorstel te doen waarbij het medische en sociale model van autisme worden geïntegreerd in een bio-psychosociaal model. Daartoe bespreken we de diverse definities van autisme en bediscussiëren we een serie recente artikelen over het begrip autisme om op die manier de theoretische overeenkomsten en verschillen te kunnen duiden. Het bio-psychosociale model, tenslotte, lijkt perfect van toepassing op autisme en sluit adequaat aan bij zowel het neuro-diverse denken als het handicap-model van autisme. Binnen dit laatste model kan iemand autistisch zijn, waarbij tegelijkertijd ook sprake kan zijn van een aan autisme gerelateerde handicap.
Background There is much discussion in various domains about the definition of autism. Whether we can speak of a disorder as viewed from the medical model is the central question here. However, there is a lack of clarity about terminology and consequences of different points of view for theory and practice. This causes unnecessary polarization. Goal Clarifying the ideas about the construct of autism and the terminology used in doing so to (1) ensure that the various stakeholders do not lose each other in discussions and (2) share a proposal integrating the medical and the social model of autism: the biopsychosocial model. Method Discuss definitions and a series of recent articles in the field of autism to interpret theoretical similarities and differences. Conclusion The biopsychosocial model applies to autism and fits well with both the neurodiversity approach and the disability model of autism. Within this model, a person may be autistic and an autism-related disability may be present as well.