Voor mensen met autisme die in Nederland hun rijbewijs willen behalen, bestaat er een verplichte medische keuring, een gesprek met een psychiater, om de rijgeschiktheid te bepalen. De keuring kan op advies van de psychiater aangevuld worden met een rijtest, maar deze is sinds 2021 niet meer verplicht. Er zijn nog weinig wetenschappelijke studies verricht naar de rijvaardigheden en rijervaringen van mensen met autisme. Is er enig bewijs dat bestuurders met autisme autorijden lastiger vinden of risicovoller rijgedrag laten zien in vergelijking met niet-autistische bestuurders? En als er verschillen zijn, waar ligt dat dan aan?
Executieve functies zoals de aandacht vasthouden of flexibel omgaan met veranderende omstandigheden zijn relevante vaardigheden in het verkeer, en sommige mensen met autisme hebben moeite met een of meerdere executieve functies. In 2020 publiceerden Patrick en collega’s een studie naar het verband tussen executieve functies en de rijvaardigheden van autistische jongvolwassenen. Zij onderzochten bij 48 autistische en 48 niet-autistische deelnemers het vermogen om midden op de rijbaan te blijven rijden en de juiste rijsnelheid aan te houden in een rijsimulator. Beide groepen ‘reden’ achtereenvolgens een trainingsrondje, een route zonder afleiding, en reden daarna dezelfde route met afleidende taken zoals het afstemmen van de radio of een gesprek. Daarnaast werden verschillende executieve functietaken bij de deelnemers afgenomen. De groepen waren vergelijkbaar wat betreft hun leeftijd (16-26 jaar), de verdeling van mannen/vrouwen (hoofdzakelijk mannen) en het aantal mensen met/zonder rijbewijs (minderheid had een rijbewijs).