In dit artikel wordt een model besproken van orthopedagogische vraagstellingstypen in relatie tot psychopathologische kernstoornissen als autisme, ADHD, angsten stemmingsstoornissen en gedragsstoornissen. Op basis van dit model wordt een bevestigend antwoord gegeven op de vraag of McDD, de nieuwe loot aan de stam van het autismespectrum, terecht in het autismespectrum kan worden geplaatst. Het model laat zien dat een autismespectrum zowel een cognitieve als een affectieve dimensie bevat en dat McDD als affectregulatieprobleem goed past binnen deze visie op het autismespectrum. Ook de comorbiditeit van kinderen met McDD met andere problematieken als ADHD, angsten stemmingsstoornissen als ook gedragsstoornissen is goed verklaarbaar vanuit het besproken model. De conclusie luidt dat op basis van dit model tussen de beide gebieden, psychopathologie en orthopedagogische vraagstellingen, vruchtbare theoretische relaties kunnen worden gelegd.
Summary
This article presents a model that relates the Dutch classification of orthopedagogical problems by J.F.W. Kok to the DSM classification of psychopathological disorders, particularly to the four main groups of disorders: (1) autism spectrum disorders, (2) attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), (3) anxiety and mood disorders and (4) conduct disorder and oppositional defiant disorder. According to the model, the question is answered in the affirmative if the Multiple Complex Developmental Disorder (MCDD), a new branch of the tree of autism spectrum disorders, is rightly to be placed in this spectrum. The model shows the importance of deficits in both cognitions and affects for the understanding of autism spectrum disorders. Since MCDD is to be regarded as a deficit in the regulation of affects, it is concluded that this disorder belongs rightly to the spectrum of autism disorders. By doing so, a connection is made with the original definition by Leo Kanner in 1943 of autism as disturbances of affective contact. Furthermore, the model provides a clear understanding of the logic behind the comorbidity of MCDD with other psychopathological disorders such as ADHD, anxiety and mood disorders and also conduct disorders.The discussed model provides in this way some powerful theoretical relations between the two domains of psychopathology and orthopedagogical problems.
Geachte lezers,
Soms krijgt de redactie artikelen aangeboden waarbij getracht wordt vanuit een ruimer conceptueel kader greep te krijgen op de stoornissen die zich bewegen binnen het autismespectrum.
Het artikel waarmee dit nummer van het WTA begint, van Peter van der Doef, is daar een voorbeeld van. Vanuit een orthopedagogische benadering beoogt hij een model te ontwikkelen waarbinnen alle verschijningsvormen en aspecten van het autismespectrum (waaronder nadrukkelijk ook McDD) een plaats krijgen. Hij noemt dit een model van orthopedagogische vraagstellingstypen. Auteur plaatst zich daarmee in een traditie die eerder in Nederland werd geëntameerd, ingekleurd en uitgebouwd door Ina van Berckelaer-Onnes die reeds in haar proefschrift uit 1979 (Vroegkinderlijk autisme: Een opvoedingsprobleem. Lisse: Swets & Zeitlinger. )