Het welbevinden van leerlingen op school is van invloed op hun motivatie voor leren en hun leeruitkomsten. Een van de uitdagingen voor leerkrachten tijdens de schoolsluiting in verband met de Covid-19 pandemie betrof dan ook het aan school gerelateerde welbevinden van leerlingen. Dit mixed methods onderzoek beschrijft hoe leerkrachten in Amsterdam, Zaandam en Almere vorm gaven aan het onderwijs tijdens de schoolsluiting in het voorjaar van 2020 en analyseert de samenhang
met het school-gerelateerd welbevinden. Het ging hierbij specifiek om het welbevinden van
leerlingen in de relatie met medeleerlingen en hun leerkracht. 534 leerlingen vulden een vragenlijst in over hun school-gerelateerd welbevinden, en 52 leerkrachten zijn geïnterviewd.
Gemiddeld was er geen verschil in welbevinden van leerlingen op school voor en na de
schoolsluiting. Uit de interviews bleek dat afstandsonderwijs op uiteenlopende manieren
werd georganiseerd. Multilevel analyse liet zien dat deze verschillen in aanpak samenhingen met het school-gerelateerd welbevinden van leerlingen. Het organiseren van contact,
de mate waarin leerlingen bereikt werden en de aard van de aangeboden stof (herhaling en/
of nieuwe stof) bleken samen te hangen met dit welbevinden. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen scholen ondersteunen in het opzetten van afstandsonderwijs.